Urdebatten / Urforum
Et ur skal være .... - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Et ur skal være .... (/showthread.php?tid=72045)

Sider: 1 2

Re: Et ur skal være .... - DigitAl@n - 22-06-2009

Den sorte Eterna ser flot ud! Uret ser ud til at kunne skilles ad. Hvad er meningen med det?

Re: Et ur skal være .... - hannover_dk - 22-06-2009

DigitAl@n Skrev:Den sorte Eterna ser flot ud! Uret ser ud til at kunne skilles ad. Hvad er meningen med det?
Tja sådan lavede man nogle kasser. Når man åbner bagsiden så ser man som sædvanligt maskinen, men man kan også tage hele uret ud - maskine med skive og visere, og pudse glasset eller skiven - men hvorfor - jeg aner det faktisk ikke, jeg tror det er ret almindeligt med firkantede ure fra den tid.
vh

Re: Et ur skal være .... - Seamus_phpbb3_import15747 - 22-06-2009

DigitAl@n Skrev:Er der nogen herinde der kan vise mig et pænt firkantet ur?

İmage

Thomas

Re: Et ur skal være .... - makita - 22-06-2009

DigitAl@n Skrev:
makita Skrev:
DigitAl@n Skrev:... rundt og have sekundviser i centrum og dato kl. 3! Eller hva'?

tja, så må halvdelen af min samling jo være opvaskemaskiner eller andet habengut, damn jeg er blevet snydt så vandet driver!!!!!!!!!!!!!!!!
Hvis du har det godt med, at dine ure ligner opvaskemaskiner, så har du netop forstået, hvad det handler om - nemlig hvad man synes er pænt. Du kunne måske fjerne fokus lidt fra opvaskemaskinelooket ved at forsyne urene med en overdimensioneret læderrem Icon_e_biggrin

Historisk set har ovenstående urdesign været det foretrukne, og det må da være et udtryk for, hvad de fleste foretrækker.
Er der nogen herinde der kan vise mig et pænt firkantet ur?

næh, opvaskemaskiner er der nu nok ingen af mine ure der minder ret meget om, det var nok snarere fuldemandsvrøvl for at holde fluerne væk fra munden (fra dig eller mig??), og for at bibeholde trådens saglige niveau. Men lad os da bare kigge efter de historiske kendsgerninger som du selv spænder så hårdt for med. Det første armbåndsur overhovedet, Cartier Santos, var i hvertfald ikke rundt, men tværtimod octagonalt. Ja, du må unskylde at jeg sådan haster til konklusioner, men med datovisning må jeg formode at det er armbåndsure du er inde på. tidliger ure med cylinderværk var nok oftest runde, - i alle retninger, men havde så ikke datovisning. endnu tidligere ure, kukure kunne muligvis minde om opvaskemaskiner, men de er så før min tidsregning. Og endnu tidligere ure igen, solure, tja de var i princippet alsidige i deres design, for der kunne man placere nogle flintstensmarkører som hjertet begærede. Hånden på hjertet, så tror jeg ikke at man bekymrede sig så meget om datovisning dengang. Finisheringen kunne dog variere fra rundslebne stenmarkører og mahognipind, til hvad man nu ellers havde ved hånden.

Vi skruer tiden frem igen, med eller uden datovisning. Den dominerende form op gennem de første årtier i det forgangne århundrede synes at være octagonal, minus nogle damelommeure med påsvejset tintråde, såkaldte trenchwatches. Disse var ganske rigtigt runde, men dog heller ikke født som armbåndsure. i 1917, så vidt jeg husker, introducerer Cartier Tankmodellen som er rektangulær, og nok et tidernes mest kopierede design, overhovedet!! Forhåbentligt er du bekendt med modellen, ellers synes videre debat unødvendig. Lige præcis hvornår det første armbåndsur med datovisning kom, og hvor datoen var placeret, samt hvilken form dette ur havde er jeg dig svar skyldig, men et gæt fra min side ville nok være noget fra JLC, som har været først med det meste når vi snakker teknikken. Personligt tror jeg at din holdning grunder i at vel et sted mellem 60-90% af de swiss-made ure som er produceret de sidste 10-20 år, er forsynede med enten et ETA2824 eller ETA2892, hvor datoplaceringen giver sig selv, samt det faktum at producenten ligeledes ikke har ofret ret mange mønter i selvstændigt design, men lavet en ripp-off på et allerede eksistrende, typisk rundt(Rolex, Omega osv) design. Men det er blot et gæt fra min side som du ikke behøver tage personligt. Mainstreamure til mainstreanmennesker if you ask me....

Re: Et ur skal være .... - DigitAl@n - 22-06-2009

Jeg ramte vist en nerve - undskyld. Håber du har det bedre nu Icon_e_biggrin

Re: Et ur skal være .... - hannover_dk - 22-06-2009

Jo Makita - det er jo korrekt med Cartier - og tank + slet ikke utænkeligt JLC var først med dato i tank - men der var jo også ret tidligt nogle smalle laaaaange (mener at have set op til 55 mm lange) firkantede ure, som jeg selv finder spændende - fra ex Bulova - curvex typer - ligesom Gruen very thin + curvex - og hvem var det nu i øvrigt der i Herning havde et rigtigt flot firkantet Zentih i en buet urkasse på til middagen mon Icon_e_smile ??

Helt specielt bliver det med de firkantede som har moterer der er bygget i flere lag - som virkeligt ægte curvex for at maskinen skal kunne følge den ret kraftige bue uret har.
lidt lånebilleder fra [url]"http://watchaday.blogspot.com/2008/08/vintage-gruen-curvex.html" onclick="window.open(this.href);return false;">http://watchaday.blogspot.com/2008/08/v ... urvex.html[/url]" onclick="window.open(this.href);return false; her
İmage
İmage
med "buet" maskine
İmage
Idag kan de nok mest finde anvendelse på damer - men det var jo herreure
vh

Re: Et ur skal være .... - makita - 22-06-2009

hannover_dk Skrev:Jo Makita - det er jo korrekt med Cartier - og tank + slet ikke utænkeligt JLC var først med dato i tank - men der var jo også ret tidligt nogle smalle laaaaange (mener at have set op til 55 mm lange) firkantede ure, som jeg selv finder spændende - fra ex Bulova - curvex typer - ligesom Gruen very thin + curvex - og hvem var det nu i øvrigt der i Herning havde et rigtigt flot firkantet Zentih i en buet urkasse på til middagen mon Icon_e_smile ??

Helt specielt bliver det med de firkantede som har moterer der er bygget i flere lag - som virkeligt ægte curvex for at maskinen skal kunne følge den ret kraftige bue uret har.
lidt lånebilleder fra [url]"http://watchaday.blogspot.com/2008/08/vintage-gruen-curvex.html" onclick="window.open(this.href);return false;">http://watchaday.blogspot.com/2008/08/v ... urvex.html[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; her
İmage
İmage
med "buet" maskine
İmage
Idag kan de nok mest finde anvendelse på damer - men det var jo herreure
vh

jamen ganske enig, var selv på ebay-krigstien og forsøgte at snipe et tidligt Vacheron fra midt 20´erne. Det ægte Curvex (tror det Bulova, hvis jeg ikke husker helt forkert), var jo værksmæssigt interessant ved at dialsiden på værket buede opad. Snydecurvex´erne, hvis man kan kalde dem det havde et relativt lille værk i en overdimensioneret aflang kasse, men muliggjorde den kurvede facon. Er det ikke ure af denne type som gik under navnet "doctors watch" i 30´erne?

Forresten er designligheden til Tankmodellen da også til at få øje på når man ser uret i fugleperspektiv.

Re: Et ur skal være .... - bjorn_e58 - 23-06-2009

makita Skrev:Og endnu tidligere ure igen, solure, tja de var i princippet alsidige i deres design, for der kunne man placere nogle flintstensmarkører som hjertet begærede. Hånden på hjertet, så tror jeg ikke at man bekymrede sig så meget om datovisning dengang.

Ork jo - man bekymrede sig i høj grad om dato! Altså måske ikke lige en eksakt dato, men det har altid været kendt, at solen var højere på himlem om sommeren end om vinteren, og netop det gjorde, at man ved at betragte solens højde midt på dagen kunne få en nogenlunde idé om, hvornår på året man var.

Stonehenge i England er jo bl.a. et eksempel, og ved at skrive "sundial equinox solstice" til google kommer der tilsvarende hits.

Og klik så lige her: [url]"http://www.sundialsculptures.com/popups/rchc-functions-popup.html" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.sundialsculptures.com/popups ... popup.html[/url]

Det er et firkantet ur (af typen "Heliochronometer") med en række kendte komplikationer som dato, equation of time, månefase. Tilmed skal det aldrig trækkes op men har alligevel en gangreserve på milliarder af år. Icon_e_biggrin

/Bjørn.

Re: Et ur skal være .... - Fortissimo - 23-06-2009

Fortis er også begyndt at lave firkantede ure-Fortis Square hedder serien.
Må dog indrømme,at jeg aldrig har været til firkantede ure selv Icon_e_confused.

Re: Et ur skal være .... - hannover_dk - 23-06-2009

makita Skrev:jamen ganske enig, var selv på ebay-krigstien og forsøgte at snipe et tidligt Vacheron fra midt 20´erne. Det ægte Curvex (tror det Bulova, hvis jeg ikke husker helt forkert), var jo værksmæssigt interessant ved at dialsiden på værket buede opad. Snydecurvex´erne, hvis man kan kalde dem det havde et relativt lille værk i en overdimensioneret aflang kasse, men muliggjorde den kurvede facon.
Jeg tror både Gruen og Bulova havde ægte Curvex hvor værket var etage bygget så det kunne følge den kraftige krumning. Jo der var snyde curvexer i massevis Icon_e_smile hvor det bare var et lille rundt værk der var indsat og ikke et formværk - i flere lag
vh