|
Moralsk og praktisk opbakning... - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Moralsk og praktisk opbakning... (/showthread.php?tid=68787) |
- hannover_dk - 02-05-2008 Tio Malo Skrev:Urene er "af øget værdi", når deres genanskaffelsespris stiger over ca. kr. 5.000 / stk. Ikke kun materiale, men fabrikat er ligeledes afgørende. Dvs. ALLE Rolex, Omega, osv. tilhører altid i dette gategori.Du går ud med et 100% svar og siger så det svinger - det hænger jo ikke sammen. Du var også helt klar på at materialet ikke betød noget, nu er det "ikke kun materiale" Giv mig navnet på dit selskab, så skal jeg emaile og spørge om ure over 5000 eller en eller anden grænse, flytter sig til den begrænsede katagori, eller om Omega, Rolex osv. altid hører til den katagori - og paste spørgsmål og svaret ind her i tråden helt åbent. Det er jo noget der rykker, om det er 15% af indbo - eller hele indbo summer som afgør stål ure. Jeg kan ikke med sikkerhed sige du ikke har ret for dit selskab, men at du bestemt ikke har det for det helt store flertal af selskaber, De som svarede med her, ex Baun og Mads G har da også checket, helt som jeg har. Jeg har checket med alle de store selskaber på skrift. Det eneste helt rigtige - som du også skriver - er naturligvis at checke med det aktuelle selskab, men du bytter om på virkeligheden hvis du mener det er som du skriver generelt vh - hannover_dk - 02-05-2008 Går du nogle år tilbage, så havde de fleste også musikinstrumenter og radio/tv under den 15% begrænsede gruppe. Det er også generelt hos de fleste (alle tror jeg) flyttet til den ubegrænsede gruppe, sikkert i erkendelse af at alt det som tidl. var begrænset til 15% nu fyldte så meget at 15% var meningsløst, og så er selve forsikringspræmien bare steget og det er flyttet ind i den ikke begrænsede del. En del har dog (som Tryg) alm. indbo, særligt indbo og særligt privat indbo, men de to første er uden 15% grænsen, forskellen er blot hvorledes man skal passe på det (må det ligge i bilen synligt eller ikke f.eks.) Alm indbo må, særligt må ikke, men der er ellers ingen 15% grænse Kan det ikke være der din og min misforståelse ligger Tio M. At det ikke er en begrænsning på de der 15% der rammer dem, men at de ikke må ligge synligt i bilen, ikke checkes ind med bagagen, men skal være i håndbagage o.l. ?? Det rammer nemlig givet ure og video/still kameraer og meget andet, som det der ofte hedder "særligt indbo" men som i 2008 slet ikke hører under 15% begrænsningen?? (som så har et andet navn, ex særligt privat indbo osv og omfatter smykker og dermed guld ure) vh vh For en sikkerheds skyld.... - baun - 02-05-2008 har jeg haft en forsikringsmand ude fra Tryg for bese samlingen, dørlåse mv. og vi fik også en snak om forskellen på særlig indbo og særlig værdifuld indbo. Vi var enege om at fx double ure ikke er særlig værdifuldt indbo - da de jo ikke er dyrere end stålure, mens ure hvor værdien øges pga. materialet er særlig værdifuldt indbo - og derfor højest må udgøre en bestemt % af den samlede forsikringssum - med mindre andet er specifikt aftalt! Men dette er forskelligt fra selskab til selskab - så der er kun en farbar vej: Check det med det selskab du er forsikret hos! vh Baun - TioMalo - 03-05-2008 Mon ikke vi alle ville få mest ud af det ved at tjecke vores EGNE forsikringsbetingelser Jeg har de sidste 8 - 9 år vurderet / takseret for diverse ( store & små ) forsikringsselskaber, advokater mm. Der sker misforståelser ang. forsikringsbetingelser, meget nemt og tit & ofte. Denne tråd er et eksempel af det. Cheers - J. Varm velkomst... - Bulgroz - 03-05-2008 Tak for indsatsen. Konklusionen må være at jeg tager en hurtig snak med mit forsikringsselskab for at forstå min dækning ved skade og tyveri. Mvh. John - Peter V - 04-05-2008 hmm det må jeg vist hellere også gøre - tak fordi I gjorde opmærksom på et muligt problem. - hannover_dk - 04-05-2008 I må godt melde tilbage hvis nogen af jeg får den besked at ure som ikke er ædelmetal hører under den katagori som max dækkes med op til 15% af indbosummen. (de hører til under den fulde sum - men er særligt indbo som ikke må ligge fremme i bilen eller checkes ind med håndbagage) Det kunne være sjovt at vide om der er forskel mellem selskaberne her, da det jo kan være årsag til at bytte selskab for nogen, til det flertal der har dem under den fulde sum. vh Har i dag skrevet til Tryg - Bulgroz - 04-05-2008 Har i dag skrevet til Tryg (<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.tryg.dk">www.tryg.dk</a><!-- w -->), hvor jeg har en ganske almindelig fodformet familieforsikring uden tillæg af nogen slags. Jeg skrev: Citat:Jeg har netop bestilt mig et nyt ur. Uret er helt nyt og bestilt fra en autoriseret forhandler (Tag Heuer). Uret koster fra nyt Kr. 23.000,- og jeg er naturligvis interesseret i at forstå min nuværende forsikringsdækning - og jeres råd til forbedringer. Jeg vender tilbage med dialogen som den udvikler sig. Mvh. John - CFT - 04-05-2008 Hej Jeg tjekkede både ved Tryg og Alm.Brand da jeg brugte dem og de dækker ure i den normale forsikringsdækning. Nu er jeg skiftet til ETU og der er ure nævnt som "særligt privat indbo" sammen med stort set alt lige fra cder til kikkerter. Hvis urene er af ædelmetaller så som guld, platin eller sølv er de betegnet som "særlige private værdigenstande" og dækkes kun med maksimalt 15% af forsikringssummen. Derfor går jeg ud fra at mine ure er dækket ved synlige tegn på indbrud i mit hjem, men ikke hvis jeg lader dem ligge og flyde i bilen. Stor hilsen Claus - hannover_dk - 05-05-2008 CFT Skrev:HejJeg tror helt ærligt ikke at der er et eneste selskab som ikke dækker ure under den helt normale totale indbo sum hvis de ikke er ædelmetal. Forudsætningen er blot at de ikke ligger og flyder let tilgængeligt - helt som for video, kamera, kontanter og meget andet. Venter gerne spændt på om en eneste kan melde tilbage at de ikke er indeholdt i den helt normale totale indbo sum. Tror helt enkelt ikke det forekommer - keep it comming så vi kan blive klogere vh |