|
Et par tips til en læmand - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Et par tips til en læmand (/showthread.php?tid=67817) |
- bjorn_e58 - 21-12-2007 LFlex Skrev:... hvis du kigger på det link som jeg indsat ovenfor, vil du bemærke at der er masser af quartz entusiaster Selvfølgelig er der det, og sådan må det naturligvis være. Jeg valgte mine ord ovenfor med omhu - og jeg vil gerne præcisere, at jeg vil hævde (og jeg er meget sikker på, at jeg har ret), at de fleste ur-nørder herinde på dette forum har deres interesse næsten 100% omkring mekaniske ure. Og det gør altså ikke et quartz ur mekanisk, at man sætter en dynamo på. Det er ubestridt godt fundet på af Seiko - men ur-nørder herinde vender sig ikke om efter det. Man kan vel også anlægge en anden synsvinkel: Hvis man gerne vil have noget "interessant", "spændende" eller "anderledes", så skal man ikke vælge mainstream, ikke vælge det, som kan købes i enhver by, eller et hvert shopping center. Så skal man forsøge at vælge noget, som - omend ikke unikt - dog ikke er noget, man ser overalt. Og jeg ved ikke, om det ur Jesper overvejer at købe findes i enhver forretning, der har Seiko i vinduet, men hvis det gør, fortæller det jo, at det netop ikke er "noget særligt". Og tilsvarende er omkring 3000 kr for et ur vel trods alt et beløb, de fleste vil kunne anvende, og ure i den prisklasse er der masser af i netop stort set enhver urforretning. I virkeligheden virker denne diskussion om den vi også har haft flere gange herinde, om hvad der gør et ur til "Luksus" eller "High-End". Nogle ser mest på prisen, andre mest på urværket, andre på mærket, andre på mængden af ædelmetal, osv. osv. - og vi kan naturligvis ikke blive enige. Men en ting er nok sikkert: jo mere luksus/klasse/high-end, jo færre steder er der mulighed for at købe det. Så for lige endligt at svare Jesper igen - herinde er der ikke megen interesse for det, du har i kikkerten. Der findes åbenbart - naturligvis kan man vel sige - andre websites, hvor netop denne type ure diskuteres, og disse diskusioner er sikkert så spændende, som dem vi har her. Og hvis du køber det, og omtaler det entusiatisk her, vil du helt sikkert også få flere med i den snak og diskussion. Glædelig jul til alle, Bjørn. - Peter - 23-12-2007 Hej Jesper Vil du gerne være med i debatten herinde på vores forum, vil jeg råde dig til at købe et mekanisk ur, altså et ur med håndoptræk eller automatisk optræk, ikke et quartz, Seiko Kinetic, eller et Citizen Eco Drive, og de mekaniske ure holder også prisen meget bedre. MVH Peter Nej, man må have Vintage ur - baun - 23-12-2007 bjorn_e58 Skrev:Man kan vel også anlægge en anden synsvinkel: Hvis man gerne vil have noget "interessant", "spændende" eller "anderledes", så skal man ikke vælge mainstream, ikke vælge det, som kan købes i enhver by, eller et hvert shopping center. Så skal man forsøge at vælge noget, som - omend ikke unikt - dog ikke er noget, man ser overalt. Og jeg ved ikke, om det ur Jesper overvejer at købe findes i enhver forretning, der har Seiko i vinduet, men hvis det gør, fortæller det jo, at det netop ikke er "noget særligt". Og tilsvarende er omkring 3000 kr for et ur vel trods alt et beløb, de fleste vil kunne anvende, og ure i den prisklasse er der masser af i netop stort set enhver urforretning. Blot en lille tilføjelse.... Hvis man køber Vintage er det både let og billigt at komme uden om Mainstream - med mindre du kalder et ganske almindeligt Dress Vintage for et "Mainstream" - hvad jeg ikke mener det er - slet ikke! Og det bliver det heller aldrig! Et gammelt smukt kvalitetsur - velholdt eller istandsat, vil altid bære en historie og vil altid være noget særligt. Jeg låner dem gerne ud til tvivlere. De fleste bliver overraskede over hvor rare de er at bære og hvor hurtigt man bliver forelsket i sådan en gammel sag. Personligt synes jeg det er sjovt når kolegaer oa. spørger: "Hvad er det for et ur du har der?" - "Nå, sådan en har jeg vist liggende efter min morfar, måske skulle jeg få den fixet og bruge den" Det er god stil - og de kan købes fra ca 1500,00 kr i fin stand - skal det være Omega - fra ca 2500,00 kr. Det er da til at overkomme - og når du har haft den 10 år og den trænger til service - vil du sikkert kunne få det samme for den som du gav. Ikke så ringe! Dette ur i perfekt stand og med automatisk værk vil jeg vurdere til ca 4 K (er solgt) - du kan komme ned i pris ved at vælge guld double og manuel værk. ![]() vh Baun - Seamus_phpbb3_import15747 - 23-12-2007 Der er efter min mening ingen grund til være quartz snob på andres vegne. Det er fint at man ikke selv ønsker at eje et quartz ur, men derfor kan det jo stadig være et godt ur for andre. Jeg kan som Mikael, kun anbefale <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.chronograph.com">www.chronograph.com</a><!-- w --> eller <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.21jewels.com">www.21jewels.com</a><!-- w --> Mvh Thomas, med 3 quartz og 3 mekaniske ure Jer ikke anti quarts.... - baun - 23-12-2007 Eller "Mekanisk ur snop"....... Jeg prøver bare altid at advare nybegyndere imod at købe dyre quartsure - ganske enkelt fordi jeg tror at de med tiden vil sætte mere pris på et "luksusur" med mekanisk værk! Min egen søn Simon foretrak et Tag Heuer med quarts værk - og det fik. Han er helt sikkert glad for det. Jeg tror dog stadig at han ville være mere glad for uret med mekanisk værk - om 5 - 10 år. Men som han siger: "Hvis du vil vide hvad klokken er, så spørg ikke far - han har 50 ure som ikke passer" Han har så også 3 andre ure med mekanisk værk - herunder et Omega Seamaster De Ville fra ca 1963. Så han har også mulighed for at være lidt nonchelent omkring hvorvidt "uret passer præcist" vh Baun - jesperkbh - 23-12-2007 Tak for alle jeres gode indlæg. Det er dejligt med noget respons selvom det ikke alt sammen er det som jeg helst vil høre. Jeg kan godt se at der er nogenlunde enighed om jeg kommer længst med mekanis, men samtidig så syntes jeg ikke mit budget tillader indkøb i den kategori som samtidig fanger min interesse rent visuelt. Kan alle Seieko urene puttes i samme kategori eller er der er der også der gradueringer af kvalliteten? Glædelig jul Jesper - Seamus_phpbb3_import15747 - 23-12-2007 Ja der er stor forskel på de forskellige mekaniske værker som Seiko tilbyder i deres ure. Kaliber 7S26 et af de værker som sidder i de billigste ure fra seiko som f.eks. SKX007J og SKX779. Billigt men solidt værk, dog med et par mangler. Kaliber 6R15 er et af de nyere værker som bla. sidder i SBDC001 og SCVS003 er blevet godt modtaget blandt Seiko entusiaster. Så er der Grand Seiko Automatic urene med 9S55 værket og Grand Seiko Spring Drive med 9S65 værket og flere andre high end værker fra Seiko 9S66/9S86, her er der tale om virkeligt gode værker, men urene er så også dyre a la Rolex priser Der er mange andre værker fra Seiko som jeg ikke kender, det kan være vi er heldige at der er en klog Seiko entusiast som læser dit indlæg. Mvh Thomas - hannover_dk - 23-12-2007 Seamus Skrev:Ja der er stor forskel på de forskellige mekaniske værker som Seiko tilbyder i deres ure.Ingen anelse om hvorfor jeg har fået trykket svar ? og jeg kan ikke slette - sorry - jesperkbh - 25-12-2007 Glædelig jul ; ) Julegaverne indeholdte desværre ikke et ur så jeg er fortsat på jagt. Efter at have læst lidt på forummet her kan jeg se at Certina bliver omtalt i pæne vendinger i den prisklasse som jeg er i. Derfor har jeg kigget på deres ure og er ganske begejsteret for det her [url]"http://www.certina.com/Collection/Gents/SPORT-Xtreme/DS-Action/C536-7178-42-11.aspx?pi=0">http://www.certina.com/Collection/Gents ... .aspx?pi=0[/url] Er der noget for/imod i forhold til de Seiko ure jeg tidligere har kigget på? - Mads Gjødesen - 25-12-2007 Så længe du arbejder i quartz ure tror jeg ikke der er så meget at være opmærksom på. Så kan du stort set købe hvad som helst uden de store forskelle. Her er det 95 % udseende og finish der er afgørende. Et quartzværk adskilder sig ikke meget fra hinanden som mekaniske værker. Kig evt. på Certinas ure med mekaniske værker. De er ret billige i forhold til prisen. De starter omkring 3 k. Med kronograf dog 7-8 k. Men de fleste herinde vil nok mene det er værd at spare lidt længere eller købe brugt for at få mekanisk frem for quartz. /Mads |