Urdebatten / Urforum
Hvorfor køber du som du gør...NU MED AFSTEMNING,! - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Hvorfor køber du som du gør...NU MED AFSTEMNING,! (/showthread.php?tid=62239)

Sider: 1 2

Re: Hvorfor køber du som du gør... - Sociologen - 26-11-2014

@ Kurt: Virkelig imponerende Icon_clap

Re: Hvorfor køber du som du gør... - TH - 26-11-2014

Jeg er bestemt ikke samler, men har virkelig stor respekt for dem der er, og især jer der deler jeres samlinger herinde, og der er virkelig nogle vilde samlinger i blandt jer.

Selv er jeg til et primært allround ur, suppleret med andre ure til øvrige lejligheder. Men primæruret købes ud fra følgende kriterier:

Design / udseende. Ville aldrig gå med et ur som jeg synes var grimt.

Funktionalitet / anvendelighed. Som regel bliver det jo en diver, da det er temmelig allround. Vil gerne inden så længe have noget vintage til dress, og her spiller funktionalitet selvfølgelig ikke ind, men det vil som sagt være et sekundær ur.

Økonomi. Hvis ikke jeg havde penge til andet, ville jeg sikkert være ganske lykkelig med et Seiko skx007. Hvis jeg i den anden ende havde midlerne, ville jeg gerne smide dem efter et Comex, Milsub eller andet i den klasse, men urkøb skal hænge sammen med den øvrige økonomi med villa, børn og resten af den pakke. Jeg er fint tilfreds i det leje jeg er i. Så kan man altid spare mere eller mindre op til næste køb.

Brand. Det skal være et mærke der taler til mig.

Mvh Thomas

Re: Hvorfor køber du som du gør... - jacobzimmer - 26-11-2014

KimT Skrev:Mine begrundelser for at købe ure har løbende ændret sig. En ting har altid ligget fast og det er at de primært skal "tale" til mig rent designmæssigt. Kan jeg ikke lide udseendet, er det ikke noget for mig. Dernæst så har serviceomkostninger altid spillet en rolle, jeg kan godt acceptere nogle i den høje ende hvis uret er lige mig, men der er trods alt grænser. For nylig overvejede jeg et ur - mest fordi det kunne være sjovt at prøve - men endte med at fravælge det da jeg hørte om serviceomkostningerne, samt den forventede "turnaround" tid. Gensalgsværdi har også spillet ind fra tid til anden, og jeg kan ikke sige mig helt fri for stadig at tænke det indover, specielt hvis det er ure jeg ikke er 100% sikker på er mig og som indkøbes for at prøve det af. I dag er det design - finish - værk - navn/baggrund/historie - servicepriser og gensalgsværdi som er de primære overvejelser der gøres inden indkøb, investering har aldrig (og er ikke) relevant, dog er det en fornøjelse at man kan holde sine penge hjemme.

Afslutningsvis så er det ur som jeg er mest glad for, også det som er det dyreste at servicere, men det er købt med hjertet og jeg elsker det Icon_e_biggrin1

Var det tilfældigvis Richard Mille du overvejede, hvor serviceprisen var grunden til du sprang fra? Icon_e_biggrin

Re: Hvorfor køber du som du gør... - Stensbjerg - 27-11-2014

KimT Skrev:Mellem 6 og 7k. uden polering.

Ca det samme som mit Seiko, troede AP var værre.

Hvis et ur tiltaler mig og ligge inden for mit budget så kan jeg være køber,
Om jeg er køber afhænger et mix af flere ting.

Value for money, service priser, urets udseende/fremtoning samt hvor "almindeligt" det er i det danske land.
Alt det køre rundt i knolden og ud fra det prøver jeg at tage en beslutning. Icon_e_biggrin1 Icon_e_wink

Re: Sv: Hvorfor køber du som du gør...NU MED AFSTEMNING,! - KimT - 27-11-2014

Stensbjerg Skrev:Ca det samme som mit Seiko, troede AP var værre.

Der er mange vandrehistorier og rygter om AP's priser, men i realiteten er de hverken bedre eller værre end så mange andre fabrikanter. Dog skal det bemærkes at den nævnte pris er for et simpelt ur med dato. (Caliber 3120)

Re: Hvorfor køber du som du gør...NU MED AFSTEMNING,! - Stensbjerg - 27-11-2014

Jeg ser heller intet urimeligt i at et SD værk koster ca 5 k i service,
Der er også tale om en forretning, Ja en fjer bliver hurtig til en hel høne. Icon_e_wink