|
Hvorfor koster et Rolex 30.000? - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Hvorfor koster et Rolex 30.000? (/showthread.php?tid=73157) |
Re: Hvorfor koster et Rolex 30.000? - morgan - 09-01-2010 Citat:Jeg synes at de i rigtigt mange år har lavet ure som ligner hinanden rigtigt meget. Ikke at der er noget galt med det, men det er jo billigere at lave så mange ure ad gangen som de gør. Arh. Nu er det jo heller ikke fordi brands som f.eks. Panerai bare sprøjter forskellige designs ud. Prøv at få fat i en onkel eller ven der ikke ved noget om ure og få dem til at surfe rundt på panerai.com - LOL. Citat:Mht. deres værk, som jo er en rigtig arbejdshest, synes jeg bare der er lavet så mange af dem, at det ikke burde koste en hel bondegård, også selvom der er tale om In-House. Rolex' værk er da ikke specielt dyrt. En pænt brugt ca. 1570 kan du hente på ebay til ca. 1000$. For inhouse. Replacement pris på fabrikken er så vidt jeg husker ca. 12k med dato. Prøv at ring til Omega og hør hvad et nyt ETA værk koster til en Seamaster. Det er meget nemt. Køb Rolex hvis du kan lide designet og kvaliteten. (her tænker jeg også på after service etc). Hvis man synes det er for dyrt køber man noget andet. Synes man det er for sølle, køber man noget dyrere. Easy peasy. M Re: Hvorfor koster et Rolex 30.000? - morgan - 09-01-2010 Citat:Kan huske at jeg ikke bad om antydninger af kommentarer i den tråd. Men du mente vist at remmen lige skulle rettes flere steder for at være perfekt, hvilket jeg sikkert har kommenteret og vel meget begrundet, når jeg ikke havde bedt om feedback på mit håndværk af nogen art. Jeg læste lige Bjørn's kommentarer - de var da fine. Positiv feedback + tekniske præcise forslag til hvordan man kan gøre det endnu bedre. Jeg forstår ikke man kan tage det ilde op. M Re: Hvorfor koster et Rolex 30.000? - baun - 09-01-2010 Helt generelt tror jeg det er vanskeligt at sammenligne holdbarhed på lænker. Det er som med sko, nogen slider dem op hurtigt mens andre kan gå i samme sko i årevis uden væsentlig slid. Så ja. Der er gamle Omega lænker uden slid og gamle lænker med meget slid og det samme for Rolex. Når det kommer til de helt nye designs, må vi nok væbne os med tålmodighed før vi udtaler os meget bastant om holdbarheden. Det ved vi nemlig først om 25 år! Noget af det mest rigtige der er sagt i denne debat er at ure har X factor (Claus T.). Man kunne også kalde det ”Urets Feel” ”Det er en skøn fornemmelse at bære dette ur” ”Det ur taler til mig – og tiltaler mig” ”Det er super at bruge et ur der er verdens bedste” ”Det er skønt at bruge et ur, som er det bedste man kan få for pengene” ”Det er herligt at bruge et ur som af kendere betragtes som super” ”Det er skønt at bære verdens smukkeste ur” ”Det vigtigste for mig er at det ur jeg bærer har historien vingesus og er noget af det smukkeste. Designet har hold i en menneskealder” Fælles for alt dette er at uanset hvad man siger, kan det sagtens føre til forskellig valg. Vi har før lavet lister over hvorfor folk vælger det ene eller det andet, men lad os tage et eksempel. 6 mænd siger: ”Det vigtigste for mig er at det ur jeg bærer har historien vingesus og er noget af det smukkeste. Designet har hold i en menneskealder” Første mand vælger så et Omega Speedmaster Anden mand vælger Rolex Sub Tredje mand vælger Breitling Navitimer Fjerde mand vælger JLC Reverso Femte mand vælger Omega Constellation Pie Pan Sjette mand vælger Rolex Datejust Hver for sig har de valgt det ”bedste ur” og hver for sig har de helt ret. De kan sikkert diskutere længe hvem der har mest ret, men aldrig blive enige – fordi den X factor hvert ur har, rammer forskelligt på forskellige personer. Uanset hvilket af ovennævnte kriterier man anvender, kan udfaldet (altså valget af ur) blive forskellig alt efter mandens viden og præferencer. ”Uret har en super Feel” - Får mig til at nappe et Omega constellation – Mads nupper et Vintage Rolex sub ”Det er en skøn fornemmelse at bære dette ur” - Joepete tager sit Seiko Marine på, mens Geodoc snupper en Flightmaster ”Det ur taler til mig – og tiltaler mig” - Claus T, vender tilbage til sit fra tid til anden elskede Seamaster 300, mens John H. finder sit gamle Eterna automatic ”Det er super at bruge et ur der er verdens bedste” - Bunkevis af ambitiøse unge mænd har brugt måneders opsparing for at kunne sætte et Rolex på armen, men andre ville vælge Lange & Söhne eller PP ”Det er skønt at bruge et ur som er det bedste man kan få for pengene” - Her nupper mange et Omega, men Jacob Jensen ville vel nok snuppe et Oris og Joepete måske et Seiko – og Magnum måske et Rolex ”Det er herligt at bruge et ur som af kendere betragtes som super” - Her nupper Jacob Jensen så JLC’et, mens Tomcat tager sit AP på ”Det er skønt at bære verdens smukkeste ur” – Det er uden sammenligning Omega Constellatrion Pie Pan – indiskutabelt! ”Det vigtigste for mig er at det ur jeg bærer har historien vingesus og er noget af det smukkeste. Designet har hold i en menneskealder” – den har vi haft…. Undskyld hvis jeg nu har trådt nogen over tæerne – det er alt sammen venligt ment. Men jeg synes godt I kunne være bedre til at inddrage jeres sko valg i argumenterne for det ene eller andet ur. Det er lidt tyndt med det – og man mister ligesom ”det væsentlige” Vh Baun Re: Hvorfor koster et Rolex 30.000? - jacob jensen - 09-01-2010 Jeg tror du har ramt spot on der Baun helt enig bliver vi ALDRIG dog minus det med verdens smukkeste ur det ved vi alle jo er et JLC Polaris Re: Hvorfor koster et Rolex 30.000? - Tukjær - 09-01-2010 Baun Skrev:”Det er skønt at bære verdens smukkeste ur” – Det er uden sammenligning Omega Constellatrion Pie Pan – indiskutabelt! Re: Hvorfor koster et Rolex 30.000? - KimT - 09-01-2010 Baun Skrev:”Det er skønt at bære verdens smukkeste ur” – Det er uden sammenligning Omega Constellatrion Pie Pan – indiskutabelt! Re: Hvorfor koster et Rolex 30.000? - KimT - 09-01-2010 Der var du hurtigere end mig Claus T........ Re: Hvorfor koster et Rolex 30.000? - KimT - 09-01-2010 Hvad skal jeg gøre Jeg kan både lide Rolex og Panerai C´mon guys. Tag det roligt og accepter at vi alle er forskellige og kan lide forskellige ting. Nogen tager datteren og nogle tager moderen. Jeg tager gerne begge Re: Hvorfor koster et Rolex 30.000? - Joepete - 09-01-2010 Super godt indlæg, Per Når alt kommer til alt, så er tingene vel kogt ned til "personlig præference" ... og pengepung Re: Hvorfor koster et Rolex 30.000? - makita - 09-01-2010 Baun, jeg vil lige knytte en kommentar til dit indlæg. Når vi f.eks. snakker fodbold, så kåres en spiller hvert år som årets bedste. "uvildige" sportsjournalister fra hele verden fælder deres dom. Naturligvis kunne man "subjektivt" vurdere at Ulrik Laursen var en bedre spiller end Lionel Messi, men det ville i givet fald være en vurdering som 99,99% af den resterende fodboldverden ville være dybt uenig i, inklusiv Ulrik Laursen selv. I dette eksempel kommer kontrasten mellem subjektivitet og objektivitet ret klart til syne. Spørgsmålet er så hvor relevant dette eksempel er i forhold til tråden. Jamen når samlere er villige til at betale op til flere gange prisen for en specifik model kontra tilsvarende modeller, så må det tolkes som et målbart udtryk for at netop denne model indeholder mere x-faktor (sjældenhed, historie, designforskelle, værkforskelle eller andet) som gør det pågældende ur mere eftertagtet. Prisen finder sit leje beroende på hvor mange der er om buddet. I eksemplet fra fodboldens verden, findes en subjektiv sandhed hos "man" i at Ulrik Laursen er verdens bedste, hvorimod der sideløbende findes en objektiv sandhed i at Lionel Messi er verdens bedste fodboldspiller. der er næppe nogen bortset fra spekulanter, der tænker således: det der ur er bare det fedeste og tiltaler mig mest, så derfor køber jeg det andet, fordi det koster mere og det er det ur de andre vil have. |