Urdebatten / Urforum
Manuel optræk af ure - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Manuel optræk af ure (/showthread.php?tid=75906)

Sider: 1 2 3

Manuel optræk af ure - Jeremy - 17-06-2011

Hej

Jeg har på det sidste erhvervet mig et par ure med manuel optræk. Jeg har hørt, at det skulle være nok med 10-15 omdrejninger, når jeg trækker urene op. Jeg har dog flere gange været ude for, at urene er gået i stå om natten Icon_e_confused. Jeg er derfor begyndt, at trække urene noget mere op. Mit spørgsmål er så, kan man trække urene for meget op?? Er der et punkt, hvor man ødelægger noget i uret, hvis man trækker det mere op? Det drejer sig i mit tilfælde om et Omega Seamaster De Ville vintage fra 1964 og et Omega Speedmaster Pro fra 2003.

Re: Manuel optræk af ure - gmt-geek - 17-06-2011

Jeremy Skrev:Hej

Jeg har på det sidste erhvervet mig et par ure med manuel optræk. Jeg har hørt, at det skulle være nok med 10-15 omdrejninger, når jeg trækker urene op. Jeg har dog flere gange været ude for, at urene er gået i stå om natten Icon_e_confused. Jeg er derfor begyndt, at trække urene noget mere op. Mit spørgsmål er så, kan man trække urene for meget op?? Er der et punkt, hvor man ødelægger noget i uret, hvis man trækker det mere op? Det drejer sig i mit tilfælde om et Omega Seamaster De Ville vintage fra 1964 og et Omega Speedmaster Pro fra 2003.

Du skal bare trække dem helt op til du kan mærke en tydelig modstand - nærmere betegnet et stop!
Typisk efter 40 træk ca.
Der er ingen grund til kun at trække dem op til ½ power reserve!!

Vh. Jon

Re: Manuel optræk af ure - Jeremy - 17-06-2011

Ok. Hvad sker hvis jeg kommer til at trække over "stoppet"?

Re: Manuel optræk af ure - Joepete - 17-06-2011

Har fundet lidt om Speedy Pro´en:

En grundig gennemgang - hvis man er tålmodig Icon_razz

[url]"http://www.youtube.com/watch?v=Twtrj33Rtn0" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.youtube.com/watch?v=Twtrj33Rtn0[/url]

Omegas anbefalinger, på side 22 i din manual Icon_e_wink

"Turn the crown forward until it stops (DO NOT OVERWIND)."

Re: Manuel optræk af ure - Jeremy - 17-06-2011

Manualen har jeg jo desværre ikke, men tak for linket John Icon_e_biggrin .

Re: Manuel optræk af ure - baun - 17-06-2011

Jeg tror "optræknings rådet" om at trække op 10-15 gange har handlet om automatiske ure, som har ligget stille nogle dage.

Manuelle ure trækker jeg altid helt op - som Gmt-Geek skriver ca 40 gange - selvfølgelig afhængig af hvor lang man kører i hvert træk, så at sige.

Ca. 20 pr døgn svarende til en pr time siden uret belv trukket sidst.

Stoppet er rimelig markant, hvis uret er let at trække op. Hvis uret derimod er sejt at trække op er det naturligvis lidt vanskeligere fordi man lægger kræfter i optrækket.

Hvorfor er nogle ure svære at trække op, men andre går som smør? Endda mad samme værktype.

Jeg har ejet et utal af 30 mm Omegaer og der er stor forskel. Nu betyder kronestørrelsen naturligvis meget, men selv dette taget i betragtning er der "urimelig" stor forskel.

Jeg tror det primært handler om at pakninger sidder stramt eller er blevet gamle og seje. Men hvad siger urmagerne - og andre?

vh Baun

Re: Manuel optræk af ure - Bjarne - 17-06-2011

Jeremy Skrev:Ok. Hvad sker hvis jeg kommer til at trække over "stoppet"?

Hej Jeremy

Det kommer man ikke til, det stop der er når uret er trukket helt op er meget tydeligt, og du skal direkte øve vold mod uret for at overvinde den modstand.

Sæt du dig roligt ned og træk dine ure op.

Bjarne Skrev:

Hej Jeremy

Det kommer man ikke til, det stop der er når uret er trukket helt op er meget tydeligt, og du skal direkte øve vold mod uret for at overvinde den modstand.

Bjarne.... taler du om alle ure incl. gamle Vintage ure fra 40'erne med store kroner? Icon_rolleyes

Vi har lige hørt om "nogen" som skruer kroner for fast på uret - og jeg tror at man skal passe på med at sige - at man skal øve vold for at trække over!

Jeg er for såvidt enig i at der skal en del til, men der er vist en stor forskel på om man plejer at skrue på cykler eller ure - så hvad er "en del".

Der er et markant stop, men lad være med at lægge flere kræfter i optrækket end nøvendigt, så trækker man ikke over, som det hedder.

vh Baun

Re: Manuel optræk af ure - Bjarne - 17-06-2011

Baun Skrev:
Bjarne Skrev:

Hej Jeremy

Bjarne.... taler du om alle ure incl. gamle Vintage ure fra 40'erne med store kroner? Icon_rolleyes

Vi har lige hørt om "nogen" som skruer kroner for fast på uret - og jeg tror at man skal passe på med at sige - at man skal øve vold for at trække over!

Jeg er for såvidt enig i at der skal en del til, men der er vist en stor forskel på om man plejer at skrue på cykler eller ure - så hvad er "en del".

Der er et markant stop, men lad være med at lægge flere kræfter i optrækket end nøvendigt, så trækker man ikke over, som det hedder.

vh Baun

Taler om de 2 aktuelle ure Per, ikke generelt.

Bjarne Skrev:Taler om de 2 aktuelle ure Per, ikke generelt.

Jeps, bare så det ikke kan misforståes, vi skulle jo nødig have sagsanlæg ud af det!

Skal du ikke med på Omega / Basel workd turen - se Omega forum?

vh Baun