|
Seamaster chronometre (nørdet) - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80) +--- Tråd: Seamaster chronometre (nørdet) (/showthread.php?tid=74669) Sider:
1
2
|
Seamaster chronometre (nørdet) - baun - 18-09-2010 Som Omega samler må man jo stræbe efter at have sådan en fætter i samlinge (eller flere). Jeg er på udkig efter en tidlig Seamaster Chronometre med hammerautomatik. Men her er altså et område hvor Omega ikke et let at gennemskue. Man skulle jo tro at der skal stå "five positions adjusted" på værket når uret på en original skive har Chronometre stående. Men jeg synes jeg har set flere eksemplarer som ser "troværdige" ud, men som ikke lever op til dette krav. På Kaplans er der et par gode eksempler på auktionen i November: [url]"http://www.kaplans.se/Kaplans/AuctionGoods.aspx?AuktID=1980&s=1" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.kaplans.se/Kaplans/AuctionGo ... D=1980&s=1[/url] Hvor også værket er fotograferet. Omegas database er ikke særlig hjælpsom - og i den store bog behandles emnet heller ikke alt for præcist. Kan en ref 2577 være 100% original og Chronometre? vh Baun Re: Seamaster chronometre (nørdet) - Geodoc - 18-09-2010 Interessant problemstilling! .... og her kommer så et "papegøje svar", for jeg ved det ikke; men er dumpet ned i noget tilsvarende. Det tilsvarende er jagten efter en Omega kaliber 30T2 RG, kronometercertificeret, hvor jeg konstaterer at Omega ganske ofte kun har skrevet "Chronometre" på skiven; men lader værket aldeles anonymt om justering. Under jagten er jeg også stødt på denne: ![]() Min betænkelighed om dette ur er, om Peter Halses "urskive tryllestøv" rækker til at gøre den (pæn) rimelig. Uret befinder sig (også) i ingenmandslandet mellem Seamaster/Constellation, idet den er ganske navnløs. Det drejer sig om: Vintage 14K Gold Omega Automatic Chronometre 352 RG, der som efterlyst er både COSC og med hammerautomatik. Undskyld "papegøje svaret"; men håber det kan være med til at trække den dedikerede sagkyndige på banen Med venlig hilsen - Geodoc Re: Seamaster chronometre (nørdet) - hannover_dk - 18-09-2010 Den er vanskelig Per. Kaliber 351 og 354 står vel begge som om der er lavet chronometer versioner, men ser man Chuck Maddox så skriver han at ham bekendt er kun 354 lavet i chronometer version. Som udgangspunkt, ville jeg derfor være mest tryg hvis det var med 354 - Jeg kan ikke finde den hos Kapland linket - ikke med billede af værket. Når et værk er lavet både som kronometer og som ikke, så bliver det jo lidt besværligt, normalt skifter de jo nummer i det forhold. Det BURDE betyde, at den eneste forskel er at værket er certificeret, men ellers identisk, og så kan det vel være muligt, at de har samme bro på kronometer versioner og ikke kronometer versioner - og altså uden adjusted to 5 pos and 2 temp? Jeg er ikke kommet længere via nettet. Selvfølgeligt er der risiko for, at enten skiven er senere og tilsat chronometre for at hæve den - eller at værket er byttet på et eller andet tidspunkt, men det går ikke lige at finde noget sikkert på nettet synes jeg vh Re: Seamaster chronometre (nørdet) - baun - 18-09-2010 John Hvis du tager mit link - og herefter i quicksearch skriver "Omega" får du alle de Omegaer som er på auktion den dag. De to der er nederst i listen har begge skiver som umiddelbart ser "rigtige" ud "Seamaster Automatic chronometre"- men den med mest patina - der ser værket ikke ud til at være "Five positions adjusted". Derimod den anden - der ser værket ud til at være rigtigt - men med ref 2577! Først fra 5xx serien begyndte Omega at give særlige nr til COSC værker - før da certificerede de dem blot - og jeg er i tvivl om om de altid skrev "five positions adjusted" på disse værker. vh Baun Re: Seamaster chronometre (nørdet) - Bro - 18-09-2010 Uden at kunne begrunde det specielt videnskabeligt ser uret i auktion 57 med ref. 2576 helt autentisk ud. Auktion 56 ville jeg aldrig byde på. Skiven er tydelig repaint med forkerte bogstaver og uens print. Ligeledes får jeg det indtryk at hammeren er skiftet, da den tydelig har en anden farvetone end resten af uret. Hilsen Bro Re: Seamaster chronometre (nørdet) - baun - 19-09-2010 Bro Skrev:Uden at kunne begrunde det specielt videnskabeligt ser uret i auktion 57 med ref. 2576 helt autentisk ud. Jo men kig på værket i auktion 57 - der står ikke "five position adjusted" vh Baun Re: Seamaster chronometre (nørdet) - dwndler - 19-09-2010 Her er billeder af mine både ref. 2576 og ref. 2577. En ting som jeg har lagt mærke til, er at Omega nævner ikke cal. 343 i forbindelse med ref. 2576 og der står heller ikke Seamaster på skiven (dette kan dog skyldes mange skive versioner ved hver model) Og en ting til, auktion 57 viser cal. 343, som ifølge Omega er lavet kun i 5.000 eksemplarer og med kun tre ref. nr. (2514, 2518 & 2499) cal. 344 ref. 2567 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() cal. 351 ref. 2577 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Re: Seamaster chronometre (nørdet) - baun - 19-09-2010 I Omegamania kataloget er der en Seamaster Chronometre lot 114 2577 med cal 352 - og neden under står der at cal 352 var en "luxe" udgave af cal 351 som kom i 1952 og at den også blev anvendt i de første Constellation. Der er også en Seamaster Chronometre med cal 354 ref. 2520. Det fremgår ikke om der står 5 positions adjustet på værket. Men der står at Omega garenterer autensitet. vh Baun Re: Seamaster chronometre (nørdet) - Magnum - 19-09-2010 Omega har ikke altid skrevet 5 positions etc på værkerne, det blev først standard i 60erne. Før da havde Omega specielle chronometer reguleringer på balancebroen mm, der gjorde chronometer versionen forskellig fra den almindelige udgave af samme caliber. Re: Seamaster chronometre (nørdet) - hannover_dk - 19-09-2010 mon man kunne finde billede af det noget sted, eller kan det beskrives - type svanehals eller andet? vh |