Urdebatten / Urforum
Speedmaster Schumacher - Nu indkøbt - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80)
+--- Tråd: Speedmaster Schumacher - Nu indkøbt (/showthread.php?tid=74151)

Sider: 1 2

Speedmaster Schumacher - Nu indkøbt - HJunker - 23-06-2010

Hej
Jeg er måske ved at springe ud af skabet og erklære mig som Omega fan. I hvert fald går interessen mere og mere den vej. Jeg har kort været på link centralen og kan se at jeg ikke behøver at mangle information.
Jeg er i første omgang ved at kaste kærligheden på en Speedmaster i en af Schumacher versionerne. Da jeg er inde på mange forskellige sider finder jeg denne, jeg umiddelbart ikke har set før.
Jeg synes der er mange forskelle til de andre modeller jeg har set, så mit spørgsmål her går på om I synes det ligner noget Omega har lavet?
İmage

Re: Speedmaster Schumacher - Geodoc - 23-06-2010

Citat:.... så mit spørgsmål her går på om I synes det ligner noget Omega har lavet?
... faktisk et rimeligt spørgsmål, som jeg også måtte stille mig selv.
Men den er go' nok(?): Schumacher 2001 serien, limiteret til "kun" 11.111 eksemplarer:

İmage

Prøv The Schumacher Omegas - findes på Linkcentralen

Med venlig hilsen - Geodoc

Re: Speedmaster Schumacher - Claus_K - 23-06-2010

Så blev man lige fristet til at smide et billede af sin Omega Schumacher Legend med F. Piguet værk Icon_e_biggrin

İmage

Re: Speedmaster Schumacher - baun - 23-06-2010

Super komposition - og flot billede.

Det er et af de smukkeste Speedy'er - ingen tvivl om det.

vh Baun

Re: Speedmaster Schumacher - jacob jensen - 23-06-2010

Claus_K Skrev:Så blev man lige fristet til at smide et billede af sin Omega Schumacher Legend med F. Piguet værk Icon_e_biggrin

İmage

Så mener jeg ikke en speedy kan blive flottere kun godt selv være fristet af den model Icon_e_surprised
og så er det jo også en hyldest til en ægte vinder og bedste chauffør verden har set Icon_cool

Re: Speedmaster Schumacher - HJunker - 24-06-2010

Tak for input. Jeg prøver et bud. Med kun 11.111 eksemplarer derude, så kan det jo gå hen og blive et samlerobjekt Icon_e_biggrin
Og tak for billedet af "Panda" Modellen, det var oprindeligt den jeg var på jagt efter, da jeg faldt over denne.

Re: Speedmaster Schumacher - Mads Gjødesen - 24-06-2010

Omega Schumacher Legend er god value for money og et af de flotteste Speedys Icon_cool Man kunne man forvente andet når man napper så mange designelemener fra kongen af motorsportsure? Icon_e_wink

/Mads

Re: Speedmaster Schumacher - baun - 24-06-2010

Mads Gjødesen Skrev:Omega Schumacher Legend er god value for money og et af de flotteste Speedys Icon_cool Man kunne man forvente andet når man napper så mange designelemener fra kongen af motorsportsure? Icon_e_wink

/Mads

Du bringer jo en sjov (måske endda farlig) pointe op.

Hvem startede hvilket (unikke) design?

Jeg betragter Rolex Sub. som dykkerurenes mor - designmæssigt. Rolex kom i 53 med et unikt design som mange mange har lagt sig op ad siden herunder Omega i 57. men er der rigtigt. var Rolex først - eller var der mindre kendte mærker før.

Jeg har lidt samme forestilling om Omegas Speedmaster, men var det bare den der blev mest kendt - eller var den faktisk først og unik i 57?

Hvad med Pie Pan designet, var Omega først med det.

Jeg er ret sikker på at Rolex var forst med den karakteristiske lup og krans på Oyester modellerne.

hvilke andre er der?

vh Baun

Re: Speedmaster Schumacher - Geodoc - 24-06-2010

Uddrag af, hvad Baun Skrev:Jeg har lidt samme forestilling om Omegas Speedmaster, men var det bare den der blev mest kendt - eller var den faktisk først og unik i 57?
... jeg "tror" desværre ikke, at det er så vel; men vil gerne korrigeres.

Troen går på, at Universal Geneve - er ophavet til kronografen, som vi kender den i dag, og som vi betragter som den klassiske.
Men det er som sagt kun "tro", så Hannover o.a. er særdeles velkomne på banen, til at vurdere "vantro", eller på anden måde korrigere.

Ophavet til den klassiske kronograf kan spores hos Universal Geneve i 1936, hvor deres Compax serie debuterer. - I første omgang som di-compax, i forskellige modeller:
1937, "Medico Compax" - til hjælp ved pulsmåling
1940, "Aero Compax" - som pilot ur, med 2 tidszoner
1944 "Tri Compax" - hvor jeg mener den klassiske kronograf får sin placering af registrene.

İmage

For mig er "Tri Compax" designet af registrene så indgroet, at når jeg ser en krono, som den der indleder tråden, siger jeg hov! - hvad er nu det?
Det er sådan set ligegyldigt om det er en krono med Valljoux 7750 eller Lemania 5100 (Omega 1045) - Det klassiske Tri Compax udlæg af registrene sidder morderlig godt fast.
Dog ikke så fast, at jeg er afvisende overfor andet design; men så indgroet, at det bemærkes ved første øjekast.

At Speedmaster så er verdens mest berømte kronograf, er der vel næppe nogen, der kan pille fra den. - Det har den fuldt fortjent, og Omega's markedsføring tillader i hvert fald ingen at glemme det Icon_e_wink

Med venlig hilsen - Geodoc

Re: Speedmaster Schumacher - HJunker - 24-06-2010

Tråde har det med at udvikle sig i spændende retninger. Som jeg ser det er det begrænset hvor mange elementer man kan tilføre traditionelle ure, derfor vil der ofte være stil elementer man synes man kan nikke genkendende til.
Tak for et godt indlæg om tri-compax'en. Er der så nogle af jer der har jeres ur-historie på plads, der kan give et tip til, hvem der startede det andet karakteristiske design element, Tachymeter kransen.?