|
Hvad kan man gøre mod nikkel? - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Hvad kan man gøre mod nikkel? (/showthread.php?tid=72284) Sider:
1
2
|
Hvad kan man gøre mod nikkel? - UlrikB - 04-08-2009 Hej ur-entusiaster, Her i sommervarmen er der opstået et problem med mit ur. Jeg oplever, at når jeg sveder, så opbygger der sig langsomt et udslæt på mit håndled. Jeg hørte på et tidspunkt, at man kunne behandle lænken med et eller andet, for at reducere nikkel-irritationen. Men hvis ikke, hvad skal jeg så gøre? Der er tale om et ur til 8000,- hvilket jeg synes er en del penge for noget, der ikke fungerer optimalt. Jeg har kun oplevet problemet i varmen, når metallet og sved kommer i berøring. På forhånd tak for hjælpen! Re: Hvad kan man gøre mod nikkel? - baun - 04-08-2009 Om uret koster 200 kr eller 8000 kr eller 80.000 kr har vist ingen betydning for om man sveder under lænken/remmen - ej heller om man har nikkeleksem. Man køber et ur der ikke har nikkel bagpå - guld, titanium eller andet. hvis det kun er et problem i sommervarmen kan man jo have et uden nikkel at skifte med! Jeg bruger ofte natorem i sommervarmen, men da den ikke dækker bagkassen helt er det vel kun en halv løsning. Der findes remme som sikrer at man ikke har metal mod huden, det kunne mugligvis være en løsning! vh Baun Re: Hvad kan man gøre mod nikkel? - TioMalo - 04-08-2009 Jeg vil ikke være lysslukkeren men kender til rigtigt mange som har i den grad nikkelallergi at de slet ikke kan gå med et stålur. Hverken et for 8K eller et (Rolex) for 40K... I visse situationer kan én med allergi tåle 18kt guld (som entligen lyder lidt ulogisk for mig, men ikke desto mindre...), någen gang er titanium den eneste løsning. Når hver tilfælle af allergi er individuelt, er du nødt til at eksperimentere dig frem selv. Held og lykke - John Re: Hvad kan man gøre mod nikkel? - martinissing - 04-08-2009 Alt efter konstruktion og villighed, kunne du også få DLC/PVD belagt uret og lænken.... DLC er antibakterisk. Men dit ur bliver dog sort (sort coating) efter sådan en belægning. Dog ved jeg at man kan lave en "klar" PVD belægning på et titanium ur, som ikke kan ses... ved dog ikke hvem der kan tilbyde denne type belægning til privatpersoner. Re: Hvad kan man gøre mod nikkel? - UlrikB - 04-08-2009 Baun Skrev:Om uret koster 200 kr eller 8000 kr eller 80.000 kr har vist ingen betydning for om man sveder under lænken/remmen - ej heller om man har nikkeleksem. Jeg nævnte kun prisen fordi jeg synes det er dumt at have et ur liggende, der koster 8000 kr., når jeg ikke kan bruge det om sommeren Der findes altså ingen quickfix solutions, hvor man lige tager en klud med et eller andet præparat, som afhjælper problemet? Re: Hvad kan man gøre mod nikkel? - Fumle - 04-08-2009 Jeg har til min kone haft godt resultat med følgende. Lænke udskiftet til læder / gummi eller anden... Uret vaskes grundigt tørres, bagkassen renses med grundrens på en vatpind og derefter med acetone og til slut finder du noget af din kones neglelak "her ville klar være at fortrække Re: Hvad kan man gøre mod nikkel? - Bjørn H._phpbb3_import15705 - 04-08-2009 er det kun det ene ur/lænke der gir' problemer ? er det bagkassen ? eller lænken ? or both ? nogen materialekombinationer / fabrikater du VED du ikke reagerer på ? spørgsmålet er om det er rustfrit stål 316L (som er standard mat. i verdenen) du reagerer på - - 25-øres fix = den lille transparente plastic-sticker urmagerne har - - Re: Hvad kan man gøre mod nikkel? - UlrikB - 04-08-2009 Bjørn H. Skrev:er det kun det ene ur/lænke der gir' problemer ? Det er det her ur der er tale om: ![]() Det er ikke bagkassen jeg reagerer på, da den er af safirglas. Det er udelukkende den clips-ordning, der fungerer som spænde på uret. Det eneste jeg tidligere har reageret på i allergisammenhænge er bynke. Re: Hvad kan man gøre mod nikkel? - Joepete - 04-08-2009 Kunne det tænkes, at spændet "har fået fat i noget" ? Et forsøg kunne være, at købe noget Rodalon, hvormed du desinficerer ur, rem og spænde - så er du på den sikre side. Det er forholdsvist billigt og ret nemt. Hvis din hud udelukkende reagerer mod spændet, så kunne du montere et spænde af titanium, og så beholde dit dejlige ur Zulu rem (som Nato) med PVD spænder kunne også fint bruges til uret. Det bliver dog lidt mere "tool-agtigt" og knapt så dressy, men hvis det primært er i sommerhalvåret det er galt, så kunne det nok tænkes at fungere. Alternativt, så sælg dit ur, og køb et i titanium. Der findes mange lækre ure, som er fremstillet i titanium Re: Hvad kan man gøre mod nikkel? - Magnum - 04-08-2009 Spændet er så vidt jeg ved også lavet i 316L stål, ligesom kassen. Prøv som foreslået at vaske spændet og remmen, behøver ikke være rodalon i første omgang. Man kan godt reagere på noget skidt der sidder, eller hvis der sidder meget skidt, så kan huden ikke rigtig ånde. Prøv i første omgang med noget lunkent vand og håndsæbe, brug evt en tandbørste på låsen. Vent med at gå med uret til remmen er tør igen. Du må ikke "hurtig tørre" på radiator e.lign, det har læder ikke godt af. Læder skal bare ligge og passe sig selv i stuetemperatur. En anden mulighed e, at du ikke kan tåle garvesyren i læderet. Hvis det er tilfældet, så skal du købe stål-lænken til uret, eller finde en rem uden garvesyre. De fleste remme indeholder det, så det kan blive svært, men nogle remme af f.eks. kamel indeholder det ikke. |