|
Ur fra 1981 - hvilket? - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Ur fra 1981 - hvilket? (/showthread.php?tid=67942) Sider:
1
2
|
Ur fra 1981 - hvilket? - Marklund - 13-01-2008 Hej alle Ja, jeg er stadig på jagt efter mit Navitimer World til en rimelig pris - ser ud til at det sker i Livigno på den årlige skiferier, da de har nogle gode priser dernede. Som mange herinde skriver, skal man kigge sig godt omkring, inden man køber sit første ur - hvilket jeg har gjort. 1 times tid eller 2 herinde om dagen har hjulpet mig til at blive en lille smule klogere. Nu kommer så spørgsmålet: Jeg kunne godt tænke mig et ur mere (ikke nødvendigvis nu, men med tiden) som er fra mit fødselsår (1981). Nogle anbefalinger? Det skal selvfølgelig være automatisk,og så må det gerne være et dress-ur, da Navitimeren ikke ligefrem er dette (ikke afgørende). Kan godt lide lidt større ure, men har på fornemmelsen at det bliver svært, med den årgang. Nogle bud? //Mikkel - hannover_dk - 13-01-2008 Svært år at være født - 80erne var ikke storhedstiden i mekaniske ure, ex Omega og Eterna var helt ovre i ETA værker, men Audemars piquet, Universal Geneve, Patek Philip og IWC mener jeg der findes ret komplette lister over værker og årgang for - det bliver noget med at spørge på fabrikkerne hvis ikke nogen her lige har et link. Jaeger Le Coultra, Girrard Perregaux og Zenith, var nok andre jeg ville se efter vh - Marklund - 13-01-2008 Haha...tror jeg min mor vil give dig ret i:o) Jeg har kigget meget på Rolex, men de modeller jeg kan lide er ikke udprægede dress-ure. IWC lyder meget fristende, da det egentlig var det mærke der vækkede min interesse for mekaniske ure. Mht. lister, mener du så komplette lister over hvile ure de har produceret i hvilke årtier? - hannover_dk - 13-01-2008 Marklund Skrev:Haha...tror jeg min mor vil give dig ret i:o)Lister over værknummer som parrer værket med et år - men min frygt er at de flestes lister ikke går frem til så langt som 1981 af en eller anden mærkelig grund. Omega gør - Jeg TROR IWC gør - prøv at maile dem på deres kontakt på hjemmesiden og hør dem Hvad er et dressur - baun - 13-01-2008 Nu kommer det jo også lidt an på hvad du opfatter som er "Dressur"... Jeg havde lidt samme udfordring. Jeg ønske de er lækkert Dressur fra det år vi bliv gift (82) - og jeg syntes ikke Omega havde det rette bud på det. Til gengæld havde jeg længe ønsket at eje i hvert fald et Rolex - og jeg kan faktisk godt lide Det helt klassiske Date Just ... så sådan et fra 82 blev det: ![]() Jeg havde lidt betænkeligheder ved luppen over datoen - men skulle jeg have Rolex skulle det selvfølgelig være med den - det er vel et eller andet sted netop et kendetegn ved Rolex: ![]() Jeg bruger uret fra tid til andet på hverdage på kontoret og glædes altid over det karekteristiske Rolex design. Smukt og holdbart! Hvis et Rolex er for lille ville jeg kigge efter IWC eller JLC. vh Baun - Claus_K - 13-01-2008 Hvis det skal være Datejust, har Bjarne Vork (Mywatch.dk) mit tidligere. Det er et super ur, renoveret i efteråret '07. Bjarne skriver godt nok at det er fra 1980, men såvidt jeg husker passer serienummeret til 1981. http://www.mywatch.dk/product.asp?product=533&sub=0&page=1 - Marklund - 14-01-2008 Syntes at Datejust ser lækker ud på billederne, men jeg skal nok have den prøvet på armen for at vurdere størrelsen. Men giver dig ret i at cyklopsen (ved ikke lige hvordan det staves) er et trademark for Rolex´en. Udover det, så er Rolex ikke rigtig et mærke der tænder mig - men kan alligevel godt lide tanken om at have et. Nok mest på grund af historien og deres plads i ur-hierakiet. Jeg syntes at de IWC ure jeg har fundet, har været ca. samme størrelse som datejust. Er det helt skævt hvis jeg tror datejust er ca 36 mm i Ø? - Christian Bentzen - 14-01-2008 Marklund Skrev:Er det helt skævt hvis jeg tror datejust er ca 36 mm i Ø? Den er 36 mm. - Claus_K - 14-01-2008 Jep - 36mm for Datejust og Explorer I. Date, Airking, og de ældre Precision er omkring 34mm (lidt små med dagens standarder). Sports Rolex (Submariner, Exp II, GMT, mm.) er 40mm, pånær det nye Yacht Master II, som er 43mm. - Marklund - 14-01-2008 [quote="Claus_K"]Jep - 36mm for Datejust og Explorer I.quote] Kan godt være at jeg skal vænne mig til tanken, om et lidt mindre ur. Bliver mere og mere hooked for hver gang jeg kigger på Bauns billede. Vil lige se om Mølbak har et til at ligge - skal snart til Kbh. så kunne jo kigge forbi og se det, hvis det var. |