Urdebatten / Urforum
Spørgsmål og undren fra en Newbie - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Spørgsmål og undren fra en Newbie (/showthread.php?tid=67738)

Sider: 1 2 3

Spørgsmål og undren fra en Newbie - MortenKN - 06-12-2007

Hej Alle

Jeg er ny i det her "high-end" ur game og jeg har lige nogen spørgsmål..
Sagen er den at jeg har forelsket mig i U-Boat urene og kan forstå de ligger prismæssigt mellem 8-20 kilo ungefähr.... Her er hvad jeg ikke forstår.... Hvorfor i alverden har et ur i den prisklasse ikke Safir glas? De bruger jo ganske almindeligt mineralglas? But Why???? Jeg har været omkring MANGE mærker i min søgen og kan konstatere at der er MANGE langt billigere ure der bruger Safir glas? Det giver ingen mening?

Er det bare mig der er galt på den?

mvh
Morten

- RunesS_phpbb3_import15750 - 06-12-2007

Det giver fint mening.

Det er noget som producenter selv vælger. Hvis de har et ur der skal koste 3000 kr. i indkøb hos AD, og de har brugt så det kommer til at koste 2950 kr. så har de kun råd til et mineral glas.

Det er en grund jeg ville finde meget realistisk vil kunne ske på mærker som uboat f.eks...

- MortenKN - 06-12-2007

Jeg kan så fortælle dem der er interesserede, at U-Boat urene KOMMER med Safir glas på udvalgte modeller meget snart! Jeg henvendte mig direkte til U-boat og udtrykte min utilfredshed - Og fik til min store glæde dette positive svar.

Så det er hermed videregivet!!!

mvh
Morten

- Mads Gjødesen - 06-12-2007

Velkommen til Morten. Et ret kort svar fra min side er at U-Boat har valgt at spare, hvor der spares kan Icon_e_confused Nok et af de mærker som giver mindst ur for pengene desværre. De burde i mine øjne koste ca. det halve. Kig evt. på TW Steel. De har tilsvarende ure i samme kvalitet til det halve.

Taler vi finere ure vil jeg nu ikke betegne U-Boat som high-end. Nok tvært i mod. Det er i kenderes øjne absolut low-end. High-end begynder ved ca. 70-80 k så det er vel også ganske fair at de ikke kan være med der, når vi kigger på prisen.

/Mads

- MortenKN - 06-12-2007

Tak Icon_smil .... har nok formuleret mig forkert - Det er måske ikke High end i en Urmager eller samlers øjne - Men i mine øjne er det high end i forhold til de ure jeg hidtil har haft kendskab til..... Har aldrig givet mere end 1500 for et ur, men begyndte at interessere mig for de forskellige mekanismer og opbygninger og en hel verden åbnede sig for mig..... Skal siges at jeg stadig også er en sucker for design og på det punkt har de efter min mening ramt plet!! og så syntes jeg stadig at 8-20 kilo er mange penge for et ur - Men det kan jo ændre sig når først man HAR købt et "dyrt" ur.

Men som sagt safir glas KOMMER på U-boat urene....og undertegnede skal i hvert fald have sig et, low budget eller ej Icon_smil

- MortenKN - 06-12-2007

mht TW Steel, så syntes jeg ikke engang de kommer tæt på designmæssigt.... Det er også fysisk store ure, men der stopper ligheden også efter min mening Icon_smil

- Elverdam - 06-12-2007

Tillad mig at komme med et alternativ:
Incursore modellerne fra Glycine:
Tjek evt. dette link
Der får du meget mere ur for penge, og endda til rimelige penge.

- MortenKN - 06-12-2007

Fine ure - Men syntes stadig at designet er meget federe på U-Boat urene....

Og hvad menes der når man siger "meget mere ur for pengene" er det pga et bedre urværk eller er det både urkasse, rem og hele pivtøjet der er meget bedre?

- baun - 06-12-2007

Mads Gjødesen Skrev:Taler vi finere ure vil jeg nu ikke betegne U-Boat som high-end. Nok tvært i mod. Det er i kenderes øjne absolut low-end. High-end begynder ved ca. 70-80 k så det er vel også ganske fair at de ikke kan være med der, når vi kigger på prisen.

/Mads

Jeg tror aldrig jeg har været helt enig med Mads om hvornår et ur er high end ....

Men jeg regner gode kvalitetsure med gode mekaniske vær for - luksusure.

Jeg menet at når man giver fx. 10 K for et nyt ur (vi ved jo alle at der kan købes gode og fine ure for betydelig mindre) - ja, så er det i min verden en luksus - og derfor er uret et "Luksusur"

I luksus ur klassen kan man så tale om low end, medium og high end - osv. vi har tidligere lavet lister der klasificere ure i de forskellige katagorier.

I denne liste har vi også debateret hvorvidt prisen er mere eller mindre afgørende for placeringen - og det er der delte meninger om. Historie, finish, image, design, Vintage eller nyt betyder formentlig meget for de fleste.

Et godt ur med et rimelifgt forhold mellem pris og kvalitet er efter min mening et godt valg uanset om det koster 10 K eller 20 K...

Så mit råd er at finde sådan et ur! Led blandt ure/mærker som er anerkendte blandt ursamlere - det vil du blive glad for på sigt! Giv hellere et par tusind mere, hvis du er sikker på at det er det rette ur du står med!

Må jeg have lov til at gøre opmærksom på at du kan få rigtig meget for pengene ved at købe et Vintage ur - her får du nemt et meget lækkert ur til under 10K.

vh Baun

- Mads Gjødesen - 06-12-2007

MortenKN Skrev:Fine ure - Men syntes stadig at designet er meget federe på U-Boat urene....

Og hvad menes der når man siger "meget mere ur for pengene" er det pga et bedre urværk eller er det både urkasse, rem og hele pivtøjet der er meget bedre?

Når jeg taler "value for money" kigger jeg 100 % på produktets kvalitet, finish og konstruktion. Design/udseende er en smagssag. Et "grimt" ur kan godt være håndværksmæssigt flot.

Om U-Boat er godt design er en smagssag. Jeg er mest til det klassiske langtidsholdbare design som Jaguar E-Type, Kjærholm og Speedmaster. Derfor siger U-Boat mig nok ikke alverden. De har rent design mæssigt valgt at ligge sig op ad tidens trends og de bliver næppe noget design ikon i urverden som Speedmaster, Royal Oak eller Navitimeren. At deres værker og håndværksmæssige finish så heller ikke er pengene værd er så en anden snak. Jeg er heller ikke til TW Steel urene men deres priser matcher trods alt produktest kvalitet. Alt det her er MIN mening og super hvis andre har en anden. Jeg vil ikke gøre mig til smagsdommer.

I min verden er high-end det ypperligste inden for et område. Hvis tingene kan gøres bedre og flottere er det ikke high-end. Baun vi er da ganske enige om at der findes super flotte og lækre ure i 15-30 k klassen, men det er ikke high-end i mine øjne. Der er detaljer som kan forbedres og laves flottere og bedre. Jeg siger ikke at et ur skal være high-end for at være luksus. B&O er luksus uden at være high-end. Louis Vuitton er luksus uden at være high-end.

Morten og min definision på high-end er bare forskellig idet vi refererer til hver vores viden på området. Idet "menig mand" (undskyld udtrykket Morten Icon_e_wink ) sjældent kender til high-end produkterne forbinder de ofte luksus produkterne som værende high-end. Det er de bare meget sjældent. Jeg troede også engang at Rolex var det bedste og dyreste inden for urverden. Jeg er senere blevet meget klogere Icon_e_wink

/Mads