Urdebatten / Urforum

Fuld Version: Service interval på speedmaster pro
Du ser i øjeblikket en skrabet udgave af vores indhold. Se den fulde version med ordentlig formatering.
Sider: 1 2
Jeg vil gerne høre jeres mening om hvor meget service det kræver for at holde en speedmaster 145.022 cal 861 der bruges dagligt kørende.

Jeg har hørt alt fra stort service med total adskillelse hver 4 år til en regngøring og smøring hvert 8-10 år.

Noget andet er prisen for service, hvad plejer det at koste?
Hej Torben og velkommen til.

Jeg mener hvert 10 år er nok.

Men så længe uret går som det skal mener jeg ikke men skal sende uret til service.

Det koster nok ca 2500 kr

vh Baun
Baun Skrev:Hej Torben og velkommen til.

Jeg mener hvert 10 år er nok.

Men så længe uret går som det skal mener jeg ikke men skal sende uret til service.

Det koster nok ca 2500 kr

vh Baun
+1
Hej

Jeg er helt enig med Baun og Hannover.

MVH Peter
Tak for jeres svar.
Lige et par tillægsspørgsmål.

Er der forskel på de forskellige service, f.eks. stort og lille som på en bil og på hvordan de forskellige værksteder graduere dem?

Hvad er jeres erfaringer omkring vandtæthed på en speedmaster pro? Her tænker jeg også på hvor tit der skal skiftes pakninger ved kronen for evt. at holde tæt.
Jeg tænker ikke på service som store og små service. Når det får service, er det stort service = mig bekendt eneste normale service. Det omfatter at uret skilles ad, renses og smøres, blankes lidt og ikke andet, men det er jo også det der er behov for.

Der findes ure som man vil polere, men det vil jeg ikke anbefale med mindre de er meget slidte, bare blanke dem lidt, specielt Speedy pros fine kanter skal bevares. Man behøves ikke normalt skifte visere eller andet.

Det er klart, at hvis uret er gået i stykker, så vil service være reparation i stedet, og det vil jo så afhænge af hvad der er gået i stykker, men det er ikke ret almindeligt at nyere ure, der ikke lige er røget ned i cement eller badeværelsesgulv, kræver egentlig reparation. (selv mange gamle +30 år ure, kører upåklageligt)
Begynder uret at gå forkert eller skifte mønster mod det du kender (nok inden for -6+12-15 sek/dag for at være på den helt normale side) så kan du lade en urmager checke det. Han kan lægge det på en "vægt" og se hvordan det svinger, uden at åbne det, og hvis nødvendigt lige justere det for nogle få 100 kr.

Er det plexiglas, kan man skifte det ved service for nogle få 100 kr (200-500 ca), men det kan også pudses fint op flere gange.

Speedy er vandtæt, men jo ikke noget dykkerur. Astronauter holder sig gerne over vandets overflade med uret Icon_e_biggrin Det betyder, at når du ikke bruger det til større badning, så klarer det sig. Skal du ha det på fast i bad (og hvorfor dog det kunne man spørge) så kan du jo ofre en tryktest hvert andet år, men jeg synes bare du skal lade være med ligefrem at bade med det.
Det klarer fint sprøjt og opvask (du kan sige til din kone at du stærkt er frarådet opvask alligevel)

Havde du sagt Seamaster (ex PO) ville jeg sige, trykprøv hvert 2-3 år afhængigt af hvor meget du bader og svømmer med det, og hvert år hvis du dykker med det. Skyl altid efter badning i klor eller saltvand.

Lænken vaskes i lidt sæbeskum og skylles - Hold uret så du ikke lige poster vand med fuldt tryk ned i kronen og pusherne for en sikkerheds skyld, så går det fint.

vh
Tak for det uddybende svar, det var vist alt hvad en "nybagt" speedmaster ejer skal bruge af info. Det eneste jeg er lidt overrasket over er at det tilsyneladende er så svært at holde uret tæt i længere perioder. Mit 15 år gamle TAG Heuer har aldrig været utæt og der er kun skiftet pakning ved dækslet på bagsiden 1 gang.
Torben Ibsen Skrev:Tak for det uddybende svar, det var vist alt hvad en "nybagt" speedmaster ejer skal bruge af info. Det eneste jeg er lidt overrasket over er at det tilsyneladende er så svært at holde uret tæt i længere perioder. Mit 15 år gamle TAG Heuer har aldrig været utæt og der er kun skiftet pakning ved dækslet på bagsiden 1 gang.

Og den oplevelse kunne man formodeltlig også have med et Speedy, men en ting er hvad man kan opleve, noget andet er hvad man kan "regne med"

Denne fine gamle Speedy klarer nemt et brusebad - og måske endda en tur i havet, men jeg kunne ikke drømme om at gøre nogen af delene. Den er fra 67

İmage

İmage

İmagevh Baun
dette indlæg er ikke skrevet for at anbefale Speedmaster ejere at undlade service eftersyn og vedligeholdelse, men mit Speedmaster sad på mit håndled fra jeg fik det i gave i 1973 lige til optræks fjederen knækkede engang i 2007.
Det har været med på et utal af militær øvelser. Jeg tog det aldrig af, hverken når jeg var i bad, eller i vandet, og det har altid gået upåklagelig præcis, og var aldrig til service i den tid....34 år?

Jeg forstår udmærket hvis urmagere... eller andre herinde finder det uforsvarligt - og måske også hensynsløst.
Men jeg må indrømme, at jeg tænkte aldrig over det, for det sad der jo, der på håndleddet, og gjorde jo bare det et ur er bedst til...år efter år.

Og urmageren som skiftede fjederen for mig, og servicerede og rensede uret,havde intet at bemærke.
prisen var ganske korrekt 2500,-

vh

Allan
Torben Ibsen Skrev:Tak for det uddybende svar, det var vist alt hvad en "nybagt" speedmaster ejer skal bruge af info. Det eneste jeg er lidt overrasket over er at det tilsyneladende er så svært at holde uret tæt i længere perioder. Mit 15 år gamle TAG Heuer har aldrig været utæt og der er kun skiftet pakning ved dækslet på bagsiden 1 gang.
Det er ikke anderledes hos Speedmaster men netop punktet tæthed er lidt vigtigt, og vil man svømme med uret, bør man checke med nogle års mellemrum

Nu ved jeg heller ikke om din gamle Tag H var en kronograf med pushers - for det øger jo risikoen (det er normalt ikke bagsiden der bliver utæt men pushers og krone)

Du kan givet ha "held" og kunne svømme med den i mange år, men jeg ville ikke gøre det med en speedmaster kronograf, uden ind i mellem at få den checket, og da jeg ikke bare svømmer, men også vil lidt ned til bunden, så ville jeg i det hele taget ikke svømme med et ur der var til under 200 meter certificeret på skive eller bagside.-

vh
Sider: 1 2